Second Home Beurs Utrecht

Als u langer dan 90 dagen aaneengesloten in Hongarije wil verblijven, dient u zich te laten registreren. Registratie gebeurt bij het Bureau van Immigratie en Naturalisatie, in het Hongaars afgekort als BAH. Hieronder staan de adressen van de emigratiekantoren van de provincies Baranya, Tolna en Somogy:

BAH Baranya
Bevándorlási És Állampolgársági Hivatal (BAH)
Straat: Csend u. 3.
Postcode en plaats: 7623 Pécs
Telefoon: +36-72-518-720

BAH Tolna
Bevándorlási És Állampolgársági Hivatal (BAH)
Straat: Szent István Tér 23.
Postcode en plaats: 7100 Szekszárd
Telefoon: +36-74-501-163

BAH Somogy
Bevándorlási És Állampolgársági Hivatal (BAH)
Straat: Széchenyi tér 3.
Postcode en plaats: 7400 Kaposvár
Telefoon: +36-82-502-747

Het is aan te raden van te voren even bellen. Het betreft het immigratie-kantoor, dus het zal vreemd zijn wanneer men daar geen Duits of Engelstalige medewerker heeft. Vraag naar de openingstijden en de zaken die u nodig heeft voor een Lakcím-kártya (uitspraak: "laktsiem-kaartjah"), vertaald: Woonadres-kaart. De woonadres-kaart is een veel gebruikt pasje in Hongarije en het beginpunt van allerlei formele zaken (zoals zorgverzekering, verkrijgen van een belastingnummer, etc.).

Wij adviseren altijd even op de dag zelf te bellen naar het betreffende emigratiekantoor en te vragen naar de benodigde zaken voor het aanvragen van een Lakcím-kártya en de openingstijden van die dag. Het gebeurt nog wel eens dat in specifieke situaties een ambtenaar die op die dag werkzaam is meer informatie van u verlangt. De volgende zaken heeft u in normale gevallen nodig.

  • paspoort of identiteitskaart,
  • bankafschriften van de afgelopen drie maanden
  • EHIC pasje van uw zorgverzekering
  • koop- of huurcontract van uw huis in Hongarije
  • belastingzegel van 1.000 forint  (illetékbélyeg)

Mocht u aangeven dat u in Hongarije aan het werk gaat, dan vragen ze een werkgevers-verklaring.

Om te beginnen haalt u bij het postkantoor eerst een betalingszegel van 1.000 forint (illetékbélyeg). Dit zegel zal bij het emigratiekantoor gebruikt worden voor het betalen van de overheidskosten voor de registratie en het verkrijgen van de Lakcím-kártya.

Eenmaal binnen het emigratiekantoor verteld u dat u een Lakcím-kártya wil aanvragen. U krijgt dan een nummertje. Zodra u aan de beurt bent, verteld u de betreffende ambtenaar dat u een Lakcím-kártya wil aanvragen. De ambtenaar zal vragen wat de reden is van uw langdurige verblijf in Hongarije. U vult uw gegevens in op een formulier. De ambtenaar controleert of uw inkomsten of vermogen toereikend zijn om langdurig in Hongarije te verblijven. Daarnaast controleert de ambtenaar uw identiteit op basis van uw paspoort of ID-kaart en deze controleert uw zorgverzekering. Het geheel stelt in feite niet zoveel voor. Daarna wordt u verzocht te wachten. Dit duurt gemiddeld drie kwartier tot een uur. In Hongaarse overheidskantoortjes kruipt de tijd maar langzaam voorbij. Wij raden u aan iets mee te nemen tegen de verveling. Na ongeveer anderhalf uur staat u buiten met uw registratiebewijs. Ongeveer twee weken later krijgt u de Lakcím-kartya thuis gestuurd  (op het woonadres). Deze wordt aangetekend naar het bij de Hongaarse overheid bekende woonadres gestuurd.

Wanneer u besluit Hongarije definitief te verlaten moet u zich uit de GBA (Gemeentelijke Basis Administratie) uitschrijven en de adreskaart bij de gemeente inleveren. De registratiekaart moet bij de Hongaarse IND (BAH) worden ingeleverd.

 
regisztracios igazolas
Hongaarse registratiekaart
 
 
lakcimkartya
Hongaarse adreskaart
 
 
belastingzegel hongarije
Belastingzegel van 1000 Forint
 
 
ziektekosten verzekering hongarijeEuropese Ziekteverzekeringskaart
 

 

© Droomhuis Hongarije. Gebruik zonder schriftelijke toestemming is strafbaar. Zie Algemene Voorwaarden.